Елмұра Жаңаберген: «Ел мұрасын жинап, Елмұра атандым
syrboyi.kz Ол – ұлттық өнердің бағасын биіктеткен Елмұра. Оның Елмұра атанғаны қашан?! Халық жанымен, жүрегімен, дара даусымен ұлттық өнердің көшін жалғаған Эльмира Жаңабергенге алғаусыз көңілін осылай білдірген еді. Биыл жыршы, ҚР Еңбек сіңірген қайраткері Эльмира Манасқызы 50 жасқа толады. Елордаға барған сапарымызда жыршымен арнайы жолығып, өмірі мен өнер жолы туралы сұхбаттасқан едік.
– Биыл 50 жылдық мерейтойыңызға орай өзіңізбен арнайы жолығып, әңгімелесуді жөн көрдік. Елге келіп, концерт бермегеніңізге де бірнеше жыл болыпты. Елді сіз, сізді ел сағынған боларсыздар?! Шығармашылығыңызда қандай жаңалық бар?
– Сыр елінің, жерлестеріміздің хабарын естіп жатсақ, қуанып қалатыным, одан бөлек, өзімізді іздеп келсе, төркінімізден сыбаға алғандай мәз болатынымыз рас. Бүгінде шығармашылық жұмыстарымды жаңа ізденістермен жалғастырудамын. Менің өнерге қосқан үлесімнің бірі – Қазақ ұлттық өнер университетінде Нұртуған Кенжеғұлұлы атындағы мектеп ашқаным. Нұртуған ақынның мерейтойына орай осыдан екі жыл бұрын университетте арнайы шара өткізіп, шәкірттерімізбен шайырдың жыр-термелерінен толғадық. Оның алдыңғы жылы Базар жыраудың мерейтойын атап өтіп, шәкірттерім «Әмина қыз» дастанын жырлады. Бірақ, осы жиындарға елден белгілі адамдарды шақыра алмадық. «Нұртуған ақынның мерекесі келе жатыр, соны өз деңгейінде атап өту керек. Конкурс, ғылыми конференциялар ұйымдастырсақ дұрыс болады» деген ұсынысымызды жоғары жаққа да айтқанмын. Бірақ, «өткізіледі» дегендей жауаптар алғаныммен, іс жүзінде бұл шаралар атқарылған жоқ. Арал ауданының Аманөткел ауылында ғана ауылдық деңгейде кеш өтті. Шараның ұйымдастырылуына өзім ұйытқы болғаныммен, басқа жерде билеттерім сатылып, концертім ұйымдастырылып, алдын ала бағдарлама жасалып қойған соң бұл жиынға барудың сәті түспеді.
– Нұртуғанның «Кәнекей, сөйле, қызыл тіл» деген термесін сіздің орындауыңызда алғаш тыңдаған Роза Рымбаева «Мен жырауды бірінші рет тыңдап отырмын. Жыршылық өнер ғажап екен. Менің айтып жүргенім дұрыс емес екен» депті. Аралдан шыққан Елмұраның аты әлемге тарағаны белгілі. Өнер жолыңызға кеңірек шолу жасайықшы...
– Елордаға 1999 жылы Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың шақыруымен келіп, қазіргі ҚР Күзет қызметі, ол кезде Ұлттық гвардияның Президент оркестрінде жетекші солисі болып жұмысқа орналасқанмын. Он сегіз жылға жуық сол қызметті атқарып, 2014 жылы әскери отставкаға шықтым. Осылайша, Президенттік оркестрдің ең алғаш Сыр бойынан қабылданған жеке орындаушы әншісі болдым. Менен кейін Мәдина Сәдуақасова бір-екі жыл жұмыс істеп, кейін жеке шығармашылық жұмыстарына ден қойды. Бірақ әлі күнге Сыр бойынан ешкім жұмысқа алынған жоқ. Басшылық тарапынан «бір шәкіртіңізді дайындап әкелсеңізші, орныңыз бос тұр» дейді. Алла жазса, оған да шәкірттерімді дайындап жатырмын.
Жеке шығармашылық жұмыстарыммен бірге ең алғаш жыраулық дәстүрді өнертану саласында арнайы зерттеп, ғылыми еңбек жаздым. 2010 жылы «Арал, Қазалы өңірінің жыраулық дәстүрі» деген тақырыпта кандидаттық диссертация қорғадым. Осылайша, алғаш рет Арал, Қазалы өңірінің жыраулық дәстүрі ғылыми жүйеге еніп, теориялық тұрғыда талқыланып, жоғары баға берілген еді.
1993 жылдан бастап 1998 жылға дейін әртүрлі жағдайларға байланысты «өнерге енді қайтып келмеймін» деген шешімге бекінген кездерім де болды. Бірақ тағдыр мені ұлттық өнерімізге қайта алып келді. Өнер жолы – үлкен тайталас, қарусыз шайқас. Әрбір өнер адамы өзінің биігіне шығып, сол биікте тұрып, ел алдындағы парызын орындап, өзінен кейінгілерді қанатының астына алғысы келеді. Ал мұндай ниетің кейде түрлі кедергілерге байланысты орындалмайтыны белгілі. Алла менің өнерден бағымды ашқан деп есептеймін. Ең алғаш консерваторияға оқуға түсуім де таңғажайып оқиға секілді болған. Консерваторияның қандай оқу орны екенін нақты білмейтін Елмұраның өзі армандаған оқу орны әрі «дәстүрлі ән-жыр бөлімінде» білім алуына пойыздағы оқиға себепкер болды. Осылайша ашылғанына бір жыл ғана болған факультет, оның алдында Бекболат Тілеуханов, Ержан Қосбармақов түскен білім ордасында оқу бұйырды. Консерваторияға түскеннен бастап, «біздің жаңа жұлдызымыз» деп ректорымыз менің даусымды, өнерімді ерекше бағалады. АҚШ-та бірнеше рет өнер көрсетудің сәті түсті, елге де жарқырай көріндім. Бірақ сөз басында айтқанымдай, 1993 жылы тоқырау кезеңдері болып, арада 5 жыл өткеннен кейін ғана аспирантураға оқуға түстім. Ғылыммен қатар шығармашылық жолымды да жалғадым. Осылайша, өнерде жолым ашылып, қанатымды кең жайған адаммын. ҚР Еңбек сіңірген қайраткері, Мәдениет қайраткері атағын иелендім. Тұңғыш Президент – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың қолынан пәтер алдым. Әрине, бұл – өнер иесі үшін үлкен сый-құрмет.
– Ал, елордадағы «Елмұра» өнер мектебі қалай құрылды?
– 1999 жылдан бастап елден ұлттық өнерге қабілеті бар ұл-қыздарды әкеліп, жаныма жақын тартып, өнерге баули бастадым. Қазір Нұр-Сұлтан қаласында көп отбасының балалары орысша сөйлейді. Қазақилық, ұлттық рух жоқ. Елбасының «Рухани жаңғыру» деген бағдарламасын оқыған соң, ұлттық өнерді дәріптеуге мен де өз үлесімді қосайын деген ниетпен «Елмұра» өнер мектебін ашқанмын. Қазір Қызылордадан да ата-аналар көп хабарласып, «Қызылордадан да мектеп ашсаңыз жақсы болар еді. Өзіңіз болмасаңыз да шәкірттеріңіз дәріс берсін» деп қиылады. Тіпті, балаларының демалыс уақыттарында Нұр-Сұлтанға келіп, сабақ алатындары бар. Сондықтан Қызылордадан да мектеп ашуды ойлап жүрмін. Алла жазса, ол да болып қалар. Осы орайда айта кетейін, өнерімді халқымның қатты жақсы көріп, бағалайтынын білемін. Сондықтан, халқыма ризамын. Сыр еліндегі үлкеннің де, кішінің де маған деген махаббаты жоғары. Екі концерт бергенімде де зал лық толып, халық тіпті тұрып тамашалаған. Мен халқымды сағындым. Жиі болмаса да, арасында Аралға барудың сәті түседі. Кейде ауқымды шараларда эстрада әншілерін алқалап шақырып, бізге «айтпады демесін» дегендей хабар жібере салатыны көңілге келетіні рас. Бірақ, үнемі айтып жүремін, елімнің маған деген ақ пейіліне ризамын.
2015 жылы сол кездегі облыс әкімі Қырымбек Көшербаевтың қолдауымен «Аралым – айдын шалқарым» атты концертімді бердім. Ел әлі күнге дейін үлкен тебіреніспен еске алатын, ел ағасы Мырзатай Жолдасбеков, генерал-лейтенант Абай Тасболатов, сол кездегі Мемлекеттік хатшы Гүлшара Әбдіхалықова қатысқан жоғары деңгейдегі, ауқымды концерт өтті. Мені үнемі қолдап жүретін «Qyzylorda» телеарнасының директоры Жағыпар Қарабалаға да ризашылығымды білдіремін.
Елу жасқа толуыма орай мақсаттарым, өзіме қойған талаптарым бар. Қазір «Арал, Қазалы өңірінің жыраулық дәстүрі» атты 300 беттен асатын монографиямды дайындап қойдым. Алла жазса, биыл жарық көреді деп отырмын. Бұл – көп зерттеуді қажет еткен ғылыми жұмыс. Осымен тақырып аясында бәрі түгенделіп кетті деп айтпаймын. Зерттейтін тұстары әлі де көп. Ең негізгі ерекшелігі, бұрын зерттеле қоймаған Арал, Қазалы өңірінің жыраулық дәстүрі ғылыми түрде зерделене бастады. Сонау ертеректе ғұмыр кешкен Еңсепбай, Бітімбай жыраулар туралы деректер жоқтың қасы еді. Ғылыми еңбекте жырауларды өмір сүрген уақытына қарай үш кезеңге бөліп қарастырдым. Қазіргі кезде монографиядан бөлек, 60-қа тарта мақамды нотаға түсірдім. Сыр өңірінде жырлардың бір емес, бірнеше мақамы бар. Біз мектеп бітірген тұста Аралда мақам емес, ән деп айтатын. Айталық, Жаңаберген жыраудың әні, Дәріқұлдың әні, Мұсабайдың әні деген секілді. Мақам деген сөз кейінгі кезде ғана тілімізге тиек болды. Сол мақамның өзін музыкалық тұрғыда талдаған еңбек музыкатанушы, зерттеушілерге ертеңгі күні қажет болатынын білемін. Қазіргі кезде сабақ барысында мақамды шәкірттерге түсіндіру үшін ыңылдап өзіміз бастап береміз. Ән шақыру, жыр бастау деп әртүрлі айтады. Оның да жүйесі бар. Сондықтан осы жағына көп көңіл бөлудемін. Біткен іске сыншы көп болатыны белгілі. Бірақ, біздің міндетіміз – осы кезге дейін түйгеніміз бен білгенімізді жастарға айту.
– Елмұра деген атыңыз елдің сізге берген алғысқа толы атағындай болды. Төлқұжатта да осылай жазылған ба?
– Бұлай аталуымның аз да болса тарихы бар. Осыдан біраз жыл бұрын Қармақшыда Шәмшат Төлепова деген апамыз мерейтойына орай үш күндік жыраулар сайысын өткізіп, соған Айнұр Ешпаева деген жыршы қыз екеуміз қатыстық. Ол уақыт қыздардың арасынан жыршылар көп шықпайтын кез. Екеуміз таңды таңға ұрып жырлағанымыз есімде. Айнұр марқұм менен жасы кіші болса да, өзі де, дауысы да тым бөлек, аса талантты еді. Сол байқаудың бас жүлдесі маған бұйырды. Кешке апаның үйінде қонақта болғанымда қолымды қысып, «даусың найзағадай болып, қайдан шығып жатыр, әнің жүрегімізге жетті, тебірентіп кеттің ғой» деп таңғалған. Сонда Махамбетқали Тұрсанов «Бұл әупілдек қой. Көл жиегін мекендейтін, өзі кішкентай болса да, даусы жер жаратын әупілдек секілді» дейтін. Сол жылы маған жұрттың бәрі ат қойғыш болды. Жазушы досым Айгүл Кемелбаева «Ел кенісің» дейді. Бір күні құрдасым, өнердегі досым Елена Әбдіхалықова «сені енді Эльмира деп айтудың қажеті жоқ. Сен елдің мұрасын арқалап жүрсің, сенің атың енді – Елмұра» деген. Содан Елмұра атанып кеттім. Бірақ төлқұжат бойынша Эльмирамын. Қазір елдің қай түкпіріне де барсам да балаларының атын Елмұра деп қойып жатады. Қазір Қазалыда да өте дарынды Елмұра деген кішкентай жыршы қыз бар. Әкесі кезінде менің шәкіртім болған еді.
– Америкада концерт беріп жатқаныңызда бір бойжеткен қыз «Қазақ болып тумағаныма өкінемін» деп жылап жіберген көрінеді. Біздің ел жырауларына шетелдік театр режиссерларынан да жиі шақырту түседі екен...
– Иә, бірде Испаниядағы концертіміз аяқталғанымен халық жібермей, «Тағы айта түссін» деп көздері жәудіреп, өзге ұлт болса да, маған үлкен махаббатпен қарағаны есімде. Сонда «Маған ғашық болған Барселона тұрғындарына мен де ғашықпын» деп Еленаның «Көздеріңе ғашықпын» әнін орындап бергенмін. Мұндай жағдайлар өмірімде жиі болды. Шынымды айтсам, қазір шетелге шығатын құжаттың төртіншісін пайдаланып жүрмін. Бір АҚШ-тың өзіне он рет барыппын, шетел сахнасында да қазақ әнін талай шырқадық. Ендігі арманым – 50 жылдық ғұмырым, өнер жолымның есебі сынды алға қойған мақсаттарымды орындау. Биыл мерейтойға орай елге барып, деректі фильм түсіру де ойда бар.
– Жыршылар тарапынан жыраулық өнер дамуы үшін жеке театр құрылса деген де ұсыныс бар. Ұлттық өнерді дамыту үшін не істеу керек?
– Жыраулық өнер дамуы үшін үлкен насихат керек. Жастар ел алдына көбірек шықса деймін. Бізде көбіне үлкендер жол бермейміз. Халықпен кездескеніміз дұрыс қой. Бірақ, жастар қашан шығады? Осында жүрген қызылордалық жас жыршылар еліне бір шақырылмайды. Мен соған қынжыламын. Күнсұлу Түрікпен, Марат Сүгірбай Елордаға келіп концерт ұйымдастырды, олардың осы ізденісі, талабы қуантарлық. Ал, Нұр-Сұлтанда білім алып жүрген жас жыршылар «Арал арыстары» деген атпен еңбектерін жасап жүр. Осыларға қарап жастардың өз тыңдарманы қалыптасуы керек емес пе? Біздің тыңдаушыларымыз бар. Бұлардың тыңдарманы жоғалып кетпеуі керек. Қазір әнші көп. Тыңдаушы жоқ. Ал, тыңдаушыны қалыптастыратын – ақпарат құралдары.
– Адамға анадан артық тілекші, қабағын бағып, қамын ойлайтын қамқоршы жоқ қой. Ішкі ойыңыз не дейді, сіз анаңыз армандағандай бала болдыңыз ба?
– Өмірде қанша жетістікке жетіп, қандай белестен өтсең де ана мейірімінің орны бөлек. Анам – өзінің бар ғұмырын балаларына арнаған, әкемнің тілеуін тілеген жан. Бала күнімнен өнерге баулыған да анам болатын. Өзіне болмаса да, басқаларға болсын дейтін ақ тілеуінен болар, ана дүниеге аттанар алдында дала ақ қарға оранды. Қасиетті адам еді, өзінің ауыратынын, дәм-тұзы таусылатынын ертерек білді. Қазір әкеміз ортамызда. Ағайынды үш ұл, үш қыздан тараған балалардың көбі өнердің айналасында.
Айта кетейін, өткен аптада Сәкен Майғазиев байқау ұйымдастырып, соған «Елмұра» өнер мектебінің атынан 6 шәкіртіміз қатысып, бәрі де жеңімпаздар қатарынан көрінді. Соның бесеуі – бауырларымның ұл-қыздары. Әкеміз демеушілік көрсетіп, Ыбырай Бекнұр есімді жиенім бас жүлдені еншілеп, Түркияға жолдама ұтып алды.
– Екі қызыңыздың да өнерге жақын екенін білеміз. Олар қазір қай салада еңбек етіп жүр?
– Иә, Салтанатым мен Сандуғашым домбыра, қобызбен жыр айтып, үлкен концерттерге қатысып, фестивальдарда жеңімпаз атанып жүр. Бірақ, екеуі екі салада білім алды. Үлкен қызым режиссер, аниматор, суретші болса, кіші қызым кинорежиссура мамандығында оқыды. Қазір қоғамның мәдениеті басқа ғой, олардың жырға жақын болып, сәл басқа қалыпта өсіп келе жатқанына қуанамын.
– Әңгімеңізге рахмет!
Сұхбаттасқан
Айдана ЖҰМАДИНОВА,
– Биыл 50 жылдық мерейтойыңызға орай өзіңізбен арнайы жолығып, әңгімелесуді жөн көрдік. Елге келіп, концерт бермегеніңізге де бірнеше жыл болыпты. Елді сіз, сізді ел сағынған боларсыздар?! Шығармашылығыңызда қандай жаңалық бар?
– Сыр елінің, жерлестеріміздің хабарын естіп жатсақ, қуанып қалатыным, одан бөлек, өзімізді іздеп келсе, төркінімізден сыбаға алғандай мәз болатынымыз рас. Бүгінде шығармашылық жұмыстарымды жаңа ізденістермен жалғастырудамын. Менің өнерге қосқан үлесімнің бірі – Қазақ ұлттық өнер университетінде Нұртуған Кенжеғұлұлы атындағы мектеп ашқаным. Нұртуған ақынның мерейтойына орай осыдан екі жыл бұрын университетте арнайы шара өткізіп, шәкірттерімізбен шайырдың жыр-термелерінен толғадық. Оның алдыңғы жылы Базар жыраудың мерейтойын атап өтіп, шәкірттерім «Әмина қыз» дастанын жырлады. Бірақ, осы жиындарға елден белгілі адамдарды шақыра алмадық. «Нұртуған ақынның мерекесі келе жатыр, соны өз деңгейінде атап өту керек. Конкурс, ғылыми конференциялар ұйымдастырсақ дұрыс болады» деген ұсынысымызды жоғары жаққа да айтқанмын. Бірақ, «өткізіледі» дегендей жауаптар алғаныммен, іс жүзінде бұл шаралар атқарылған жоқ. Арал ауданының Аманөткел ауылында ғана ауылдық деңгейде кеш өтті. Шараның ұйымдастырылуына өзім ұйытқы болғаныммен, басқа жерде билеттерім сатылып, концертім ұйымдастырылып, алдын ала бағдарлама жасалып қойған соң бұл жиынға барудың сәті түспеді.
– Нұртуғанның «Кәнекей, сөйле, қызыл тіл» деген термесін сіздің орындауыңызда алғаш тыңдаған Роза Рымбаева «Мен жырауды бірінші рет тыңдап отырмын. Жыршылық өнер ғажап екен. Менің айтып жүргенім дұрыс емес екен» депті. Аралдан шыққан Елмұраның аты әлемге тарағаны белгілі. Өнер жолыңызға кеңірек шолу жасайықшы...
– Елордаға 1999 жылы Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың шақыруымен келіп, қазіргі ҚР Күзет қызметі, ол кезде Ұлттық гвардияның Президент оркестрінде жетекші солисі болып жұмысқа орналасқанмын. Он сегіз жылға жуық сол қызметті атқарып, 2014 жылы әскери отставкаға шықтым. Осылайша, Президенттік оркестрдің ең алғаш Сыр бойынан қабылданған жеке орындаушы әншісі болдым. Менен кейін Мәдина Сәдуақасова бір-екі жыл жұмыс істеп, кейін жеке шығармашылық жұмыстарына ден қойды. Бірақ әлі күнге Сыр бойынан ешкім жұмысқа алынған жоқ. Басшылық тарапынан «бір шәкіртіңізді дайындап әкелсеңізші, орныңыз бос тұр» дейді. Алла жазса, оған да шәкірттерімді дайындап жатырмын.
Жеке шығармашылық жұмыстарыммен бірге ең алғаш жыраулық дәстүрді өнертану саласында арнайы зерттеп, ғылыми еңбек жаздым. 2010 жылы «Арал, Қазалы өңірінің жыраулық дәстүрі» деген тақырыпта кандидаттық диссертация қорғадым. Осылайша, алғаш рет Арал, Қазалы өңірінің жыраулық дәстүрі ғылыми жүйеге еніп, теориялық тұрғыда талқыланып, жоғары баға берілген еді.
1993 жылдан бастап 1998 жылға дейін әртүрлі жағдайларға байланысты «өнерге енді қайтып келмеймін» деген шешімге бекінген кездерім де болды. Бірақ тағдыр мені ұлттық өнерімізге қайта алып келді. Өнер жолы – үлкен тайталас, қарусыз шайқас. Әрбір өнер адамы өзінің биігіне шығып, сол биікте тұрып, ел алдындағы парызын орындап, өзінен кейінгілерді қанатының астына алғысы келеді. Ал мұндай ниетің кейде түрлі кедергілерге байланысты орындалмайтыны белгілі. Алла менің өнерден бағымды ашқан деп есептеймін. Ең алғаш консерваторияға оқуға түсуім де таңғажайып оқиға секілді болған. Консерваторияның қандай оқу орны екенін нақты білмейтін Елмұраның өзі армандаған оқу орны әрі «дәстүрлі ән-жыр бөлімінде» білім алуына пойыздағы оқиға себепкер болды. Осылайша ашылғанына бір жыл ғана болған факультет, оның алдында Бекболат Тілеуханов, Ержан Қосбармақов түскен білім ордасында оқу бұйырды. Консерваторияға түскеннен бастап, «біздің жаңа жұлдызымыз» деп ректорымыз менің даусымды, өнерімді ерекше бағалады. АҚШ-та бірнеше рет өнер көрсетудің сәті түсті, елге де жарқырай көріндім. Бірақ сөз басында айтқанымдай, 1993 жылы тоқырау кезеңдері болып, арада 5 жыл өткеннен кейін ғана аспирантураға оқуға түстім. Ғылыммен қатар шығармашылық жолымды да жалғадым. Осылайша, өнерде жолым ашылып, қанатымды кең жайған адаммын. ҚР Еңбек сіңірген қайраткері, Мәдениет қайраткері атағын иелендім. Тұңғыш Президент – Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың қолынан пәтер алдым. Әрине, бұл – өнер иесі үшін үлкен сый-құрмет.
– Ал, елордадағы «Елмұра» өнер мектебі қалай құрылды?
– 1999 жылдан бастап елден ұлттық өнерге қабілеті бар ұл-қыздарды әкеліп, жаныма жақын тартып, өнерге баули бастадым. Қазір Нұр-Сұлтан қаласында көп отбасының балалары орысша сөйлейді. Қазақилық, ұлттық рух жоқ. Елбасының «Рухани жаңғыру» деген бағдарламасын оқыған соң, ұлттық өнерді дәріптеуге мен де өз үлесімді қосайын деген ниетпен «Елмұра» өнер мектебін ашқанмын. Қазір Қызылордадан да ата-аналар көп хабарласып, «Қызылордадан да мектеп ашсаңыз жақсы болар еді. Өзіңіз болмасаңыз да шәкірттеріңіз дәріс берсін» деп қиылады. Тіпті, балаларының демалыс уақыттарында Нұр-Сұлтанға келіп, сабақ алатындары бар. Сондықтан Қызылордадан да мектеп ашуды ойлап жүрмін. Алла жазса, ол да болып қалар. Осы орайда айта кетейін, өнерімді халқымның қатты жақсы көріп, бағалайтынын білемін. Сондықтан, халқыма ризамын. Сыр еліндегі үлкеннің де, кішінің де маған деген махаббаты жоғары. Екі концерт бергенімде де зал лық толып, халық тіпті тұрып тамашалаған. Мен халқымды сағындым. Жиі болмаса да, арасында Аралға барудың сәті түседі. Кейде ауқымды шараларда эстрада әншілерін алқалап шақырып, бізге «айтпады демесін» дегендей хабар жібере салатыны көңілге келетіні рас. Бірақ, үнемі айтып жүремін, елімнің маған деген ақ пейіліне ризамын.
2015 жылы сол кездегі облыс әкімі Қырымбек Көшербаевтың қолдауымен «Аралым – айдын шалқарым» атты концертімді бердім. Ел әлі күнге дейін үлкен тебіреніспен еске алатын, ел ағасы Мырзатай Жолдасбеков, генерал-лейтенант Абай Тасболатов, сол кездегі Мемлекеттік хатшы Гүлшара Әбдіхалықова қатысқан жоғары деңгейдегі, ауқымды концерт өтті. Мені үнемі қолдап жүретін «Qyzylorda» телеарнасының директоры Жағыпар Қарабалаға да ризашылығымды білдіремін.
Елу жасқа толуыма орай мақсаттарым, өзіме қойған талаптарым бар. Қазір «Арал, Қазалы өңірінің жыраулық дәстүрі» атты 300 беттен асатын монографиямды дайындап қойдым. Алла жазса, биыл жарық көреді деп отырмын. Бұл – көп зерттеуді қажет еткен ғылыми жұмыс. Осымен тақырып аясында бәрі түгенделіп кетті деп айтпаймын. Зерттейтін тұстары әлі де көп. Ең негізгі ерекшелігі, бұрын зерттеле қоймаған Арал, Қазалы өңірінің жыраулық дәстүрі ғылыми түрде зерделене бастады. Сонау ертеректе ғұмыр кешкен Еңсепбай, Бітімбай жыраулар туралы деректер жоқтың қасы еді. Ғылыми еңбекте жырауларды өмір сүрген уақытына қарай үш кезеңге бөліп қарастырдым. Қазіргі кезде монографиядан бөлек, 60-қа тарта мақамды нотаға түсірдім. Сыр өңірінде жырлардың бір емес, бірнеше мақамы бар. Біз мектеп бітірген тұста Аралда мақам емес, ән деп айтатын. Айталық, Жаңаберген жыраудың әні, Дәріқұлдың әні, Мұсабайдың әні деген секілді. Мақам деген сөз кейінгі кезде ғана тілімізге тиек болды. Сол мақамның өзін музыкалық тұрғыда талдаған еңбек музыкатанушы, зерттеушілерге ертеңгі күні қажет болатынын білемін. Қазіргі кезде сабақ барысында мақамды шәкірттерге түсіндіру үшін ыңылдап өзіміз бастап береміз. Ән шақыру, жыр бастау деп әртүрлі айтады. Оның да жүйесі бар. Сондықтан осы жағына көп көңіл бөлудемін. Біткен іске сыншы көп болатыны белгілі. Бірақ, біздің міндетіміз – осы кезге дейін түйгеніміз бен білгенімізді жастарға айту.
– Елмұра деген атыңыз елдің сізге берген алғысқа толы атағындай болды. Төлқұжатта да осылай жазылған ба?
– Бұлай аталуымның аз да болса тарихы бар. Осыдан біраз жыл бұрын Қармақшыда Шәмшат Төлепова деген апамыз мерейтойына орай үш күндік жыраулар сайысын өткізіп, соған Айнұр Ешпаева деген жыршы қыз екеуміз қатыстық. Ол уақыт қыздардың арасынан жыршылар көп шықпайтын кез. Екеуміз таңды таңға ұрып жырлағанымыз есімде. Айнұр марқұм менен жасы кіші болса да, өзі де, дауысы да тым бөлек, аса талантты еді. Сол байқаудың бас жүлдесі маған бұйырды. Кешке апаның үйінде қонақта болғанымда қолымды қысып, «даусың найзағадай болып, қайдан шығып жатыр, әнің жүрегімізге жетті, тебірентіп кеттің ғой» деп таңғалған. Сонда Махамбетқали Тұрсанов «Бұл әупілдек қой. Көл жиегін мекендейтін, өзі кішкентай болса да, даусы жер жаратын әупілдек секілді» дейтін. Сол жылы маған жұрттың бәрі ат қойғыш болды. Жазушы досым Айгүл Кемелбаева «Ел кенісің» дейді. Бір күні құрдасым, өнердегі досым Елена Әбдіхалықова «сені енді Эльмира деп айтудың қажеті жоқ. Сен елдің мұрасын арқалап жүрсің, сенің атың енді – Елмұра» деген. Содан Елмұра атанып кеттім. Бірақ төлқұжат бойынша Эльмирамын. Қазір елдің қай түкпіріне де барсам да балаларының атын Елмұра деп қойып жатады. Қазір Қазалыда да өте дарынды Елмұра деген кішкентай жыршы қыз бар. Әкесі кезінде менің шәкіртім болған еді.
– Америкада концерт беріп жатқаныңызда бір бойжеткен қыз «Қазақ болып тумағаныма өкінемін» деп жылап жіберген көрінеді. Біздің ел жырауларына шетелдік театр режиссерларынан да жиі шақырту түседі екен...
– Иә, бірде Испаниядағы концертіміз аяқталғанымен халық жібермей, «Тағы айта түссін» деп көздері жәудіреп, өзге ұлт болса да, маған үлкен махаббатпен қарағаны есімде. Сонда «Маған ғашық болған Барселона тұрғындарына мен де ғашықпын» деп Еленаның «Көздеріңе ғашықпын» әнін орындап бергенмін. Мұндай жағдайлар өмірімде жиі болды. Шынымды айтсам, қазір шетелге шығатын құжаттың төртіншісін пайдаланып жүрмін. Бір АҚШ-тың өзіне он рет барыппын, шетел сахнасында да қазақ әнін талай шырқадық. Ендігі арманым – 50 жылдық ғұмырым, өнер жолымның есебі сынды алға қойған мақсаттарымды орындау. Биыл мерейтойға орай елге барып, деректі фильм түсіру де ойда бар.
– Жыршылар тарапынан жыраулық өнер дамуы үшін жеке театр құрылса деген де ұсыныс бар. Ұлттық өнерді дамыту үшін не істеу керек?
– Жыраулық өнер дамуы үшін үлкен насихат керек. Жастар ел алдына көбірек шықса деймін. Бізде көбіне үлкендер жол бермейміз. Халықпен кездескеніміз дұрыс қой. Бірақ, жастар қашан шығады? Осында жүрген қызылордалық жас жыршылар еліне бір шақырылмайды. Мен соған қынжыламын. Күнсұлу Түрікпен, Марат Сүгірбай Елордаға келіп концерт ұйымдастырды, олардың осы ізденісі, талабы қуантарлық. Ал, Нұр-Сұлтанда білім алып жүрген жас жыршылар «Арал арыстары» деген атпен еңбектерін жасап жүр. Осыларға қарап жастардың өз тыңдарманы қалыптасуы керек емес пе? Біздің тыңдаушыларымыз бар. Бұлардың тыңдарманы жоғалып кетпеуі керек. Қазір әнші көп. Тыңдаушы жоқ. Ал, тыңдаушыны қалыптастыратын – ақпарат құралдары.
– Адамға анадан артық тілекші, қабағын бағып, қамын ойлайтын қамқоршы жоқ қой. Ішкі ойыңыз не дейді, сіз анаңыз армандағандай бала болдыңыз ба?
– Өмірде қанша жетістікке жетіп, қандай белестен өтсең де ана мейірімінің орны бөлек. Анам – өзінің бар ғұмырын балаларына арнаған, әкемнің тілеуін тілеген жан. Бала күнімнен өнерге баулыған да анам болатын. Өзіне болмаса да, басқаларға болсын дейтін ақ тілеуінен болар, ана дүниеге аттанар алдында дала ақ қарға оранды. Қасиетті адам еді, өзінің ауыратынын, дәм-тұзы таусылатынын ертерек білді. Қазір әкеміз ортамызда. Ағайынды үш ұл, үш қыздан тараған балалардың көбі өнердің айналасында.
Айта кетейін, өткен аптада Сәкен Майғазиев байқау ұйымдастырып, соған «Елмұра» өнер мектебінің атынан 6 шәкіртіміз қатысып, бәрі де жеңімпаздар қатарынан көрінді. Соның бесеуі – бауырларымның ұл-қыздары. Әкеміз демеушілік көрсетіп, Ыбырай Бекнұр есімді жиенім бас жүлдені еншілеп, Түркияға жолдама ұтып алды.
– Екі қызыңыздың да өнерге жақын екенін білеміз. Олар қазір қай салада еңбек етіп жүр?
– Иә, Салтанатым мен Сандуғашым домбыра, қобызбен жыр айтып, үлкен концерттерге қатысып, фестивальдарда жеңімпаз атанып жүр. Бірақ, екеуі екі салада білім алды. Үлкен қызым режиссер, аниматор, суретші болса, кіші қызым кинорежиссура мамандығында оқыды. Қазір қоғамның мәдениеті басқа ғой, олардың жырға жақын болып, сәл басқа қалыпта өсіп келе жатқанына қуанамын.
– Әңгімеңізге рахмет!
Сұхбаттасқан
Айдана ЖҰМАДИНОВА,