Әлімсақтан бүгінге жеткен іздер
Айдынды Арал өңірінің арыдағы да, берідегі де ұзақ тарихына үңіліп, жылт еткен тың, жаңа дерек, айтылмаған айғақ тапсақ, соны әрі қарай үңги зерттеп, табылған жайларды тиянақтап, жамағатқа жеткізуге тырысып отырамыз. Туған топырақтың сонау әлімсақтан үзілмей арқау тартқан замандар көшіндегі терең тарихы үнемі қызықтырып жүреді. Адамзаттың дыбысты тілі шығып, сөйлей бастағалы бүкіл өткен дәуірлері асыл да қымбат сөздерінде, атауларында көп тарихтар мөрленіп қалып жатуы - табиғи құбылыс.
Бұл турасында ғалымдар, зерттеушілер жазған қызықты да керемет еңбектер баршылық. Басқаны қойғанның өзінде күллі әлемнің мәдениет тарихындағы ұлы оқиға болған - руна жазуының оқыла бастауының өзі қаншама тарихи құбылыстардың бетін ашып, өткен күннің айғақты суреттерін біздерге жеткізді. Сондай-ақ осы руна жазуы түбі түркі халықтарының тіліндегі түрлі -түрлі тілдік құбылыстарды ашып, оның ғасырлар бедеріндегі дамуын көрсететін бұлтартпас айғақ болған жоқ па?!
Бізге де бір ой тосыннан келген. Қарапайым ғана жай атау. Ойланта бастады. Алты ата Әлім тайпасының бірі Қарасақал аталады. Қарасақал атты ру атауының қайдан шыққандығы туралы ел аузында тараған аңыз-шежірелік әңгімелер бар. Әлімнің Айнық, Тегінболат деген екі баласы болған. Тегінболат қопа, қою, қара сақалды, алып денелі, жау жүрек батыр адам екен. Онымен соғысқан жаудың әскер басшылары өз сарбаздарына: "Анау қара сақалды дәуге жоламаңдар, жоласаңдар құрисыңдар" деп ескертіп жүреді. Осыдан ол қара сақалды батыр атанып жүріп, ақыр аяғында азан шақырып қойған аты Тегінболат ұмытылып, Қарасақал аталып кеткен-мыс.
Бұл - ел жадындағы шежірелік бір аңыз. Ру-тайпа атын иеленген есімдердің бәрі қазақтың шежіресінде батыр болып келеді. Көшпенділердің мың жылдық тарихына қарасақ, өр Алтайдан Қара теңізге дейінгі ұлан-ғайыр аймақты, сайын-сахараны ақ білектің күшімен, ақ найзаның ұшымен ат жалында жүріп, үлкен-үлкен ұлыстарын, қабырғалы қағанаттарын, он сан жұртты ұйыстырған ордаларын құрғанын білеміз.
Бүгінгі әңгімеміз тарих парақтарын ақтарудан гөрі, халқымыздың санасында мөрленіп қалған аманат сөздерге үңілу болып тұр. Осы біздің Арал өңірін мекендеген алты Әлімнің төрт баласының есімінде "қара" сөзі кездеседі. Олар - Төртқара (Қарамашақ), Қаракесек және екі Қарасақал. Неліктен деп іздеп, ой жүгіртіп, сөз мәнін түптеп қарасақ, "қара", "қария" сөздерінің бұрынғы бір мағыналары "негізгі", "төл", "байырғы", "үлкен" деген мағына береді. Оның бір айқын мысалдары "қара шаңырақ", "қара жер" деген қазақ үшін өте бір киелі сөздерде тұр. Жалпы, тек қазақ тілінде ғана емес, түркі тілдес халықтардың да атауында, яғни қарақалпақ, қарайым, қарашай, тағы басқалар да бар.
Осы жағынан келгенде ойымызға түрткі болып отырған, этимологиясын іздеп отырған Қарасақал этнонимін "Қара+сақ+ал" деп бөліктерге бөліп, әр бөліктің мағыналық жағына назар аударғымыз келіп отыр. "Қара" сөзінің мағынасы белгілі болды ғой. Одан кейінгі бөліктердің мағынасын ашу үшін арғы тарихқа бір көз жүгіртіп өтейік. Арғы замандардан бері шалқар сулы осы Арал өңірі мен осы теңізге құятын қос дария бойын мекендеген халықтардың тарихи іздерін қарайық.
Тарих оқулықтарына көз жүгіртсек, қазақ даласында дәуір кешіп күллі әлемге жауынгерлігімен, өрлігімен аты шыққан ел-тайпалардың бірі - сақтар. Ал осы сақтар біздің заманымыздан бұрынғы бірінші мыңжылдықта Арал теңізінің маңында, Сырдария мен Әмударияның төменгі ағысының жағалауларында да мекендеген. Оларды "парадарайя сақтары" деп атағаны мәлім. Осы жерде талантты жерлес ақынымыз Оңталап Нұрмахановтың "Парадарайя сақтары" деген өлеңдер кітабы еске түседі. Ақынның желден жүйрік қиялы бағзы бір замандарға жүйткіп жетіп:
Ажарын күн қақтаған,
Мігені - айғыр ақтабан.
Жорықта жауын жапырып,
Еркегі тажал таппаған.
Уақыт, сана, қақпаны,
Тұқиян - тектің қатпары.
Күнге найза қақтаған
Парадарайя сақтары,-деп сол бір ата-бабаларымыздың рухынан нәр алғандай шабыттана толғай жырлайды.
Шынында да, сақтар - өз заманында өте-мөте жауынгер халық болған. Сақтардың жауынгершілік айбаттылығы сондай - ежелгі грек авторы Фукидидтің айтуынша "Еуропалық патшалықтар түгілі Азияның өзінде сақтарға қарсы келетін бірде-бір халық жоқ".
Дала жиһангерлері - сақтардан бізге жеткен теңдесі жоқ жәдігерлер - ескі дәуірлер қорымынан табылған "Алтын адам". Бүгінде "Алтын адам" бейнесі Қазақстан егемендігінің символына айналып, ұлтымыздың рухын асқақтатып тұр. Ал, сол сақтардың әйел патшалары Томирис (Тұмарханым), Зарина, сақтың саңлақ сарбазы - Шырақ туралы аңыздар біздерге де жетіп отыр.
Сақтар өмір сүрген дәуірдің арғы-бергі тұстарындағы іргелес өмір сүрген ел-тайпалар - қаңылы, үйсін, кердері, керей, найман ұлыстарының қазір де қазақ халқының ішінде, сондай-ақ бауырлас қарақалпақ, башқұрт, ноғай сияқты халықтардың да құрамында рулар атауымен кездесетінін жақсы білеміз. Демек кешегі мемлекетке ие болған ұлыстар атауы ру түрінде сақталып жетіп отыр.
Ал солармен қатар өмір сүрген күллі Азия мен Еуропаны тітіркендірген сақ этнонимінің із-түссіз жойылып кетуі мүмкін еместігі анық. Тіпті бір бөлек заңғар ғалымдарымыз, зерттеушілеріміз ұлтымызға атау болған "қазақ" сөздерінің ішінен сақ этнонимін көретіндігін айна-қатесіз дәлелдеп жүр. Ғылыми еңбектерінде біздің ұлтымыздың атауының шығуының бір нұсқа жолы болып аталады.
Қоғам қайраткері, атақты тарихшы Мұхамеджан Тынышпаевтың: "Қазақтың ең ұсақ рулары тарихының өзі милади жыл санауынан ары кететіндіктен, алаштың ең ірі тайпасы - алшындардың тарихы да ғасырлар қойнауына ұласуы тиіс. Ендеше оның іздерін географиялық атаулар мен тарихи деректерден іздестіріп көрейік" деген сөзі кім-кімге де ой салады. Және де рулар атауының пайда болуына үңілуге жетелейді.
Қалай десек те, «сақ» этнонимі біздің пайымдауымызша, мақаланың басында айтып өткеніміздей, "Қарасақал" руының атауында сақталған "қара" сөзі негізгі "үлкен" дегенді білдірсе, екінші түбірі "сақ" еш өзгеріссіз көзге көрініп тұр. Ал үшінші бөлігін "ұғул" деген ежелгі түркі сөзі десек (қазіргі тілмен айтқанда "ұл" деген мағынада), яки келе-келе ол сөз "ұл" болып өзгеріп, бұл атау құрамында тұрып орфоэпия заңы бойынша "ал"-ға айналып кеткендей. Қорыта айтсақ, Қарасақалдың толық мағынасы "нағыз немесе байырғы сақ ұлы" дегенге саяды. Қараңыз, "Қара+сақ+ұғул=Қара+сақ+ұл=Қарасақал".
Халықтың ішінде ауыздан ауызға көп тараған "Әлім-Шөменнің ішіндегі биі - Төртқара, батыры - Қарасақал, мырзасы - Шөмекей" деген сөздің астарында үлкен тарихи қатпарлар, тарихи жайттар жатқанын дуалы ауыз үлкендеріміз дәлелдеп те береді. "Халық айтса қалт айтпайды" дегендей, сол бір ержүрек халықтың сарқындысы екендігі халықтық санадан көрініс беріп тұр емес пе.
Оның бергі жағында, айдынды Арал теңізі мен қос өзен Сырдария мен Әмударияның төменгі сағасында мекендеген, ата қоныс қылған кейінгі Кіші жүз атауларынынан да «сақ» этнонимінің дыбыстың өзгерген нұсқалары кездесуі заңды деп білеміз. Айтылар сөзіміздің дәйегі көп болуы үшін оларды да айта кеткен жөн. Өйткені кейінгі халықтарды құраған тайпалар, ұлыстар көктен түскен жоқ. Ондаған ғасырлар бойы осы аймақта жергілікті тұрғындар ретінде тіршілік етіп, түтін түтетіп, ел-жұрт болып «қарамашақ» түрінде келеді.
Әлгі айтқанымызға тағы бір мысал - "Қарамашақ" атауы. Біз оны жаңағыдай "Қара+баба+сақ" сөздерінен жасалынған деп топшылаймыз. Қазақ тілінде "б, м" дыбыстары ауысып айтыла беретіндігі белгілі. Мысалы, "бағана- мана", "бұны - мұны". Осындай дыбыстық өзгерістерге салсақ, "баба+сақ" сөзі уақытпен бірге өзгеріп "ма+сақ=ма+шақ" болып ауызекі айтылып кеткен.
Тағы бір ірі тайпаға атау болған "Қаракесек" сөзі де "қара+қас-сақ=қара+кес+сек=қаракесек" түрінде өзгеріске ұшыраған.
Бүкіл жер жаһанға аты шыққан, бірнеше ғасырлар бойы күшті мемлекет болған "сақтардың" қазіргі қазақ, қарақалпақ сияқты туыстас халықтардың арасындағы ру аттарында осылайша сақталуы заңдылық деп білеміз.
Иә, бүгінгі Шекті, Кете руларының атауларын да зерттеушілер мыңдаған жылдардың арғы жағында өмір сүрген тайпа, ұлыс ежелгі мемлекеттердің қалдықтары деп ғылыми дәлелдермен айқындап отыр. Бүгінгі біздің де өзіндік топшылауымыз әлгі ру атауларының дәуірлерімен тұстас келеді. Атақты ғалым Ақселеу Сейдімбек өзінің "Қазақтың ауызша тарихы" атты кітабында ру атаулары туралы: "Тарихи әлеуметтік ұлы сұрыптауларды бастан кешкен мемлекеттік жаралымдар аясындағы соңғы түзілімдердің бірі деп Қазақ хандығын, оның құрамындағы ру-тайпа бірлестіктерін, сол ру-тайпалардың ұйысуынан пайда болған қазақ ұлтын атаған жөн. Яғни, қазақ халқының тарихы өзінен-өзі Қазақ даласын есте жоқ ескі заманнан бері қоныс-тұрақ еткен ру-тайпалардың тарихы боп шығады" деп ғылыми тұжырым жасайды. Иә, әлімсақтан (бұл сөз де «Әлім», «сақ" этнонимдері бар, бүгінгі мағынасы «өте ерте заманнан бері» дегенді білдіреді) бері тартқанда біздер бергі бір дәуірлерді былай қойғанда ежелгі сақтардың, жауынгер халықтың, тарихта елеулі орны бар баба ұлыстың нағыз, байырғы ұрпақтары, мұрагерлерміз деп көкірек кере айта алуымызға қақымыз бар.
Ерғали Абдулла,
Арал қаласы