Жетес бидің хатшысы Жұбаназар
Кезінде Кіші жүзге толық танымал, Орта жүзге орталау, Ұлы жүзге өзі бармаса да, сөзі барған Жетес Қыстаубайұлы Әйтеке би бастаған қазақтың билер көшінің соңғы тұяғы болатын. Ол 1828-1914 жылдары өмір сүрген. Қабірі ауданымыздың Ескіұра елді мекенінде.
Біздің әңгімеміз осы Жетес бидің билік құрған уақытында ұзақ жыл қасында көмекшісі, хатшысы болған Жұбаназар Тәжікұлы жайлы болмақ.
Бүгінде Жұбаназар атамыз туралы толық жазба деректер жоқтың қасы. Оның сөзін де, өзін де білетін жандардың бәрі әлдеқашан өмірден өткен. Дегенмен, "Орнында бар оңалар" дегендей, артында қалған үрім-бұтақтары бар. Соның бірі – туған қызы Рахима мен немере інісі Аралбай. Біз бүгінгі деректерді осы жандардың аузынан жазып алдық.
Тәжікұлы Жұбаназар – Жақайым руынан, Дәулет-Асанның Мәмбеті, оның Сарбасы. 1869 жылы туып, 1952 жылы темір жол бойындағы Қамыстыбас бекетінде қайтыс болған. Қабірі Райым елді мекеніндегі үлкен қорымда, Аппақ әжеміздің бейітінің қасына жерленген. Басында құлыптасы бар.
***
Арал қаласында тұратын Жұбаназар атамыздың жалғыз қызы Рахимамен әкесі жайлы сөйлесіп отырмыз.
– Мен 1948 жылы дүниеге келдім. Сонда шешемнің жасы 52-де, әкем Жұбаназар 78-де екен. 4-5 жасымда әкем 83-ке келіп қайтыс болыпты. Оның түр-түсі, қандай адам екені мүлде есімде жоқ, жаспын ғой. Әке-шешемді әбден сағындырып өмірге келгенімде әкем: "Тұрарым болмаса да өрісті болдым" деп қуаныпты. Онысы "Ер балалы болмасам да, өрісімді кеңейтетін қызды болдым" дегені екен. Мен аяқтанғанымда әкем жүретін жолымды алақанымен сипап тазалап отырады екен. Және әкемнің масаты қызыл қалтасы болыпты. Барған жерден өрік салып әкеліп береді екен. Өрікті көп жегендіктен тісімді құрт жеп, ерте түсіп қалыпты. Содан дәрігерге көрсетіп шаққа емдетіпті. Әкем "Бұл менің қуанышым ғой" деп мені Қуаныш деп атап, мектепке барғанымша ер балаша киініп жүріппін. Әкемнің бір қолы білегінен жоқ болатын. Ол былай болған дейді. Әкем Жұбаназар жас кезінде Қазалы уезінде билік құрған атақты Жетес бидің көмекші-хатшысы болыпты. Би атамыз жиын тойларда жиі болады ғой. Ол кезде палуан күрестіру дәстүр болған. Сондай бір мұрапаның кезіндегі күресте "Жетес би ауылынан кім шығады?" дегенде ешкім табылмаған соң, атамыз хатшысына қарапты. Әкем бұрын да күреске қатысып жүреді екен. Осыны түсінген әкем "мен шығамын" деп ортаға шығыпты. Оның қарсыласы да мықты жігіт екен. Содан әлгі палуанды көтеріп жерге алып ұрғанда, қолы қарсыласының астында қалып, білегінен морт сынып, салақтап қалыпты. Сол сәтте әкем: "Тез, киіз күйдіріп әкеліңдер" деп беліндегі қынынан өткір пышағын суырып алып, сынған қолын білектен кесіп тастап, күйген киізбен бастырып, басындағы орамалмен таңыпты да, "Халқымның намысы, ары үшін берген қолым болсын" депті.
–Сіз білесіз бе? – деп Рахима әңгімесін маған қарай бұрды. – Сіздің атыңызды, сосын кезінде Қамбаш балық тресінің бастығы болған Әбибулла ағамыздың баласы Әйтекенің де есімін қойған әкем ғой.
– Иә, білемін, – дедім Рахиманы қоштап.
Осы сәт менің мектепте оқып жүрген бала кезімде көкемнің (әкемді айтамын) мына сөзі ойыма оралды. Қонысымыз Ескіұра болғанымен, ол кезде бірде Тоқбайға, бірде Жаркөлге барып біздің ауылдың адамдары егін егеді екен. Мен туатын жылы жазда Тоқбайда отырыппыз. Соған орай көкемнің айтатыны ғой:
Жұмабай Тоқбай деген жерде туған,
Тойына ай мүйізді қошқар сойған.
Туған соң жұма күні Жұмабай деп,
Атасы Жұбаназар атын қойған, – деп өлеңдетіп мені еркелететін.
Ол кезде сөз төркініне түсініппіз бе, менің атымды қойған әйгілі бабамыз Жетес бидің хатшысы болған, елге белгілі атақты Жұбаназар атамыз екенін кейін біліп жатырмыз ғой.
Рахима әңгімесін әрі қарай сабақтады.
– Бір күні әкем сіздің әкеңіз аттас Жақсылық деген кісінің үйіне келіпті. Бұрыннан сыйлас, сырлас адамдар ғой. Әкем келген соң, қазан көтеріп, құрмет көрсетіпті. Тамақ піскен соң, үй егесінің келіншегі құман әкеліп, қолға су құйыпты. Сау қолын жуып бола бергенде, жеңінің ішіндегі шолақ білегі қимылдап кетсе керек:
– Ата, екінші қолыңды қосып жумадыңыз ғой, – дегенінде, әкем:
– Балам, бұл қолдың сырын кейін айтамын, – депті де сыр білдірмей, сабыр сақтап, сыбағалы тамағын әдемі әңгімемен алдыра беріпті. Шай, тамағын ішіп болған соң, әкем үй егесіне қарап:
– Бағана келін бір сұрақ қойып еді. Соның жауабын беріп кетейін, шақыршы, – депті.
"Әй, осы әйел бірдеңені бүлдірмесе болар еді" деп әйелін шақырып келгенде:
– Келін балам, бағана маған бір сұрақ қойып едің-ау, соған жауап берейін, –депті. – Бір қолым бар, ал екінші қолым намыс пен арға кетті. Бес саусағым санасызға сана болайын, жетесізге жетелі болайын, көргенсізге көрегенді болайын, білімсізге білімді болайын, бақытты нұрға бөлейін деп кетті. Ал мына білегімнің топсаға дейінгі жері халқымның ары мен намысына кетті, менің жауабым осы, – деген екен.
Сонда үй иесі қатты ашуланып: "Атаның қолын айтып кемсіткенің не?!" деп тіксінген екен. Әкем сабырға шақырып:
– Жігітім, отыр, –депті. – Шешетін мәселеңді ақылмен шеш, мен кеткеннен кейін де келіннің мазасын алып, тұщы етіне ащы таяқ тигізбе. Жеңетін болсаң тілмен жең. Білекпен ешкімді де жеңемін деп ойлама, – деген екен.
– Әкеңіздің енді қандай әңгімесін білесің? – дедім Рахимадан әлі де тың деректер дәмеленіп.
– Мен әкемнен өте жас қалдым. Ең болмағанда 7 жаста болғанымда жеті атамды біліп қалар едім. Сөзі түгілі бет-әлпет, кескін-келбетін де білмеймін. Бізде оның суреті де жоқ. Әкем небәрі үш-ақ күн ауырып өмірден өтіпті. Сол ауырып жатқанында Алматыдан тілшілер келіп, ақсақалдың әңгімесін тыңдап, сұхбат алайық, суретке түсірейік деген екен. Оған келіспеген әкем: "Менің бір ғана жаным бар, оны Құдайға беремін, суретке түсіремін деп әуре болмаңдар" деп тас бүркеніп жатып қалыпты. Егер сонда суретке түскенде бүгінде әкеміздің қандай адам екенін біліп отырар едік те. Қазір балаларыма біздің көзіміз барда барлығын біліп алыңдар деп ескертіп отырамын. Менің алдымда бір ұл болды. Бірақ ол да ерте қайтыс болды. Жалғыз қызым деп еркелетіп, ер балаша киіндіріп өсіріпті. Басқа не айтайын. Әкемізді іздейтін, әңгімесін сұрайтын көзін көргендердің бәрі кетіп болды. Осы менің бар айтарым, – деп Рахима қинала ағынан жарылды.
***
Жұбаназар атамыздың әулетінде ол жайлы білетін екінші адам – туған інісі Бекназардан туған Бимұрат баласы Аралбай. Жетес бидің қасында 15 жылдай көмекші-хатшысы болып жүрген Жұбаназар өте сауатты, жазуы тасқа басқандай сұлу көрінетін көзіқарақты адам болған. Оның да өзінің көптеген қолжазбалары, Жетес бимен бірге ел басқару ісінде алған медаль, құжаттары болған. Бірақ осы құнды дүниелері өзі кеткен соң, қолдан қолға көшіп, белгісіз себептермен жоғалып кетіпті.
Енді міне, сол Аралбаймен сұхбаттасып, атасы жайлы әңгімелесіп отырмыз.
– Біз өмірге кейін келдік. Атамызды көргеніміз жоқ. Оның көзін көрген үлкендерден сұрап біліп жүрміз. Қазір олар да өмірден өтті. Атамыз жайлы айтар адам да қалмады. Атамыздың күнделік сияқты жазған дәптерлері, Алматыдан оны іздеп зерттеуге келген журналистердің көзі көрген адамдардан алған сұхбат-әңгімелері, Райымдағы бейіті басында түсірген бейнежазбалары бар еді, соның бәрін Алматыда тұратын інім Оразбай осыларды жарыққа шығарамын деп алып кетіп, пәтерден-пәтерге көшіп-қонып жүргенінде із-түссіз жоғалтып алыпты. Қазір міне, қолда атамыздан мынау бар еді деп көрсететін, дәлелдейтін ешнәрсе қалған жоқ. Ойымызда бұрынғы адамдардың бар кезінде айтқан әңгімелері ғана.
– 70-ші жылдары ғой деймін, «Көпір құрылысын салу пойызында» жұмыс істеп жүрген кезім. Бір күні бастығымыз Райым водокачкасына тұрғын үй салуға 5-6 адамбыз іссапарға жіберді. Орналасып болған соң, 1-2 күннен кейін кішкене бойлы ақсақал келіп:
– Ай, жігіттер, осында Жұбаназар деген ақсақалдың немересі келді деп еді. Қайда екен? – деді.
–Иә, менмін, –дедім.
Сол арада танысып-білістік.
– Сен болсаң, мен Нәсу деген әкеңмін, мынау Райымда тұрамыз. Атаң Жұбаназардың көзін көрдік. Өңірдің айтулы ақсақалы еді, талай қолынан дәм таттық. Қазақтың кәдесі бар ғой, қонағым боласың, сыбағалы тамағың бар. Мына жора-жолдастарыңмен келіп, қонақасыларыңды жеп кетіңдер. Балдар бар, Қазалыда тұрады, жұмыс істейді. Үйде кемпіріміз екеуіміз тұрып жатырмыз. Кешке келіңдер, – деді.
Жұмыстан кейін уәде бойынша Нәсу ақсақалдың үйіне келдік. Шай қайнаулы, тамақ асулы. Көршісі болуы керек, бір келіншек жүгіріп қызмет істеп жүр. Шай үстінде 1-2 бөтелке емес, Московский арақтың бір жәшігін ортамызға әкелдіріп қойды. Арамызда орысы, кәрісі бар жігіттер бұған таңғалып, ауыздарын ашып қалды.
– Шайларыңды өздерің алдыра беріңдер, – деп Нәсу ақсақал өз бөлмесіне кетті.
Тамақтанып болған соң, әңгімелесіп отырғанда: "Ой, Жұбаназар атамыз айтулы адам еді. Халыққа қайыр-қомы көп болатын. Сонау ашаршылық жылдары медалін астыққа айырбастап, ауылды аштықтан аман алып қалып еді" деген сөзді сол Нәсу ақсақалдан естідім.
Жұмабай ЖАҚЫП,
Қазақстанның құрметті журналисі