Толқын Tolqyn.kz ақпараттық агенттігі
» » Тамаша еді-ау "Тамаша"

Тамаша еді-ау "Тамаша"

«Ел іші – өнер кеніші» деп дана халқымыз айтқандай, айдынды Арал өңірінен қанша­ма өнер қырандары мен саңлақтары жүз­ден жүйрік, мыңнан тұлпар шығып, қазақ елінің барша сахналарын дүбірлі думанға толтырып келеді. Олар ұлттық өнер әлеміне өзіндік реңк қосты, өзгеше үн әкелді, жа­ңаша леп берді. Халықтың ғасырлар бойы жинаған рухани және мәдени қазынасы­нан нәр алып, ұлттық үрдісті әспеттеген қас талант Оңталап Нұрмахановты бүгінде ел­іміздің театр саласында айшықты қолтаң­басы бар суреткер, ойлы режиссер екенін білеміз. Ал, сол жаңаша қолтаңба сонау бір жылдары Арал аудан­дық мәдениет Үйінің табалдырығынан аттаған қара баланың көкірегіндегі тұма бұлақтай алғашқы арман-мұраттарынан бастау жол­ын алған-тын.
Халық театрының режиссері болып жүр­­ген Оңталап жылт еткен жаңалыққа құштар, жаңа нәрсені іздеп жүретін тын­ымсыз жігіт болатын. Өзіне тән тынымсыз­дықпен, ізденгіштікпен сол 80-жыл­дары сән болған республикалық «Тамаша» ойын-сауық отауының үлгісімен көк теңіз жаға­сындағы Аралда «Тамаша» атты әзіл-сықақ отауын құрған.
Бұл Аралдың «Тамашасы» туралы айту – бір ғанибет. Ғанибет дейтініміз, одан бұр­ын да, одан кейін де көрермендерін сүйсін­дірген және олардың шексіз қолпаштауына ие болған өнер ұжымы бұл өңірде болған емес. «Тамаша» әзіл-сықақ от­ауы туған жер­імізде талай-талай өз қойы­лымдарын ан­ш­лагпен қой­ып, жұрт көңілін жадырат­қан. Аудан жұртшылығы жылдың әрбір мере­кесінде бір-бірінен: «Тамаша» қашан бола­ды?» деп сұрап жүретін. Айтпақшы, Оңта­лап керегесін керіп, шаңырағын тік­теген әзіл-сықақ отауының сол жылдар­дағы жет­істіктеріне біздің де автор ретінде үлесіміз болған. Бізді таныстырған да осы аудан­дағы «Тамашаның» жәйі. Мен мектеп бітір­ген соң, Арал Май зауытында механик бол­ып істеп жүргенмін. Жастайымнан қолыма қаламды серік етіп, әуелі газет-журналдарға өлең, әңгіме жазып жүрсем, кейін әзіл-сы­қақ жағына көше бастадым. Сол дүниелер­імді оқып таныс­қан болуы керек, Оңталап бірде жұмыс жағыма әдейі іздеп келді.
Екеуіміз біраз әңгімелестік. «Тамашаның» әртістері ойнайтын күлкіге құрылған ин­тер­медия, пародиялар жазылу керек екен. Оңқаң менің қолымнан бұл жұмыс келе­тін­дігін дәлелдеп кетті. Содан шығарма­шылық байланыстарымыз жалғасып жүре берді. Ұзамай мені де осы мәдениет Үйіне әдіскер етіп қабылдады.
Бірнеше жыл бойы «Тамашаның» Толы­бай Абылаев, Дабыл Омаров сияқты автор­лары қатарында скечтерімді үзбей жазып жүрдім. Кейін сол скечтерді әңгімеге ай­налдырып, жинақтарыма енгіздім.
Әңгіме Аралдың тамаша «Тамашасы» туралы ғой. Бұл «Тамашаның» әр шымыл­дығы әп деп «Япырмай» деген әзіл-сықақ өлеңнен басталатын. Айтатын Оңталап­тың өзі мен Бағдат. Жергілікті жердегі түрлі кемшіліктерді, жетіспеушіліктерді өлтіре сы­най­тын. Содан да болар көптеген мекеме бас­шылары «Япырмайдың» қармағына ілі­ніп қалмайық деп сақтанып жүретін. Бұл өлеңнің қазіргі тілмен айтқанда хит болғаны сондай – концертке келген көрер­мендер «Япырмайды» жаттап алып әндетіп отыратын.
«Тамашаның» әрін ашқан әрине,  Оңта­лап­тың өзінің әртістік дарыны және қа­сын­дағы талантты әріптестері Бағдат Әл­жанов пен Мирон Бәйімбетов болатын. Бұл жігіт­тердің бойындағы барша қабілетін режиссер ретінде аша білді. Әсі­р­есе Оңталап пен Бағдаттың «Ой, ра­қат-ай!» деп бас­талатын  диалогтары жұрт­тың іш­ек-сіл­есін қаты­ратын. Ал қыз-қырқын­ның, кемпірдің рөлін шегіне жеткізе орын­дайтын Мирон­ның орындаушылық әлемі өз алдына қызық дүние. Рөлге ене­тіндігі сон­дай, шын­ымен де оны әйел деп қала­тын жұрт­шылық. Сондық­тан да Мир­он­ға арнап жаз­ы­латын рөлдерді Оң­талап бас бол­ып, біз ой қосып жазып жүрдік. Миронға ер адамның рөлін берсе, «ойнай алмаймын» деп шоршып түседі.
«Тамашаның» тағы бір ерекшелігі – скеч­тердің арасында өңіріміздегі ең бір талантты жастарды тауып сахнаға шығаруы болатын. Бұл сахнаға бір рет шыққан әнші, күйші, термеші, бишілердің атағы сол күні-ақ дүріл­деп шыға келетін.
Әлі есімде, «Тамашаның» осындай кон­церт­тік музыкалық жағына кейін есімі елі­мізге белгілі болған өнерпаздар – Бекұзақ Тәңірбергенов, Рысбек Әшімов, Эльмира Жаңабергенова сияқты тұлғалар шыққан.
Әзіл-сықақ отауының әр қойылымы тек Арал ауданының сахналарында ғана қой­ылмай, мезгіл-мезгіл облыстың барша ау­дандарына, Ақтөбе облысының көрші ау­дандарына қойылып, жұртшылықты күл­кіге қарық қылатын. Күлкі театрларының обл­ыстық, республикалық конкурстарында жүл­дегер атанып оралып жүрді. Бір қыз­ығы, осы жергілікті жерге қойылған скеч­терді елімізге танымал Ұлықпан Есеновтің аты­шулы "Тамашасы" өз репертуарларына ал­ып, концерттерінде ойналып жүрді.
Аралдың «Тамашасы» – өміршең бағ­дар­лама болды. Бірнеше буын әртістер алма­сып, кейінгі толқын өнерпаздар Оңталап қалаған бағыттан айнымай еңбек етіп, ту­ған жердің тұрғындарының көңіл-күй­лерін көтеріп отырды. Сол кездегі жас талап­кер­дің бірі Мәуе Қаленова: «Өнердегі ұс­та­зым Оң­талап ағай. Оның тәлім-тәр­бие­сімен сахнадағы бүкіл іс-қимылды, сахнада қал­ай жүру, сөйлеу керек еке­нін үй­рендім. Өмірде күліп жүретін ағамыз­дың сах­нада қойыл­ым­ға қоя­тын қатаң талабы біздің бой­ымыз­дағы ұш­қынды лаулат­ып жан­дыр­ды. Ешкімнің көңіліне қара­май, тек мақсатты түрде жұмыс істеуі бізді шынықтыра түсті. Өзі­мізге тап­сыр­ыл­ған рөлдерді алып шы­ғуымызға жол көрсетті. Қазір де сол ағамыздың «Тамаша­сын» жалғас­тырып келеміз. Осын­дай ұстаздан үйренген­імді, біл­ім алғанымды мақ­таныш етемін» дей­ді. Ал белгілі әнші Сәнімгүлшат Өмір­­зақова: «Оңталап жаны жомарт, қам­қор да аяулы аға. Ұжымда көтер­іңкі көңіл сыйлап, жан-жағына күлкі ви­та­минін сеуіп отырады. Ол ақын, сцена­рист, режиссер, мықты ұйым­дасты­ру­шы. Ойының ұшқыр­лығы сондай - ел­дегі болып жатқан жаңал­ықтар мен хал­ықтың мұң-мұқ­тажын қиысы­нын кел­тіріп на­си­хаттап, жұрт­шы­лыққа рухани азық сыйлау­да тап­қырлығы басым. Біз­ді орын­дау­шы ретінде тәрбиелеп қана қой­майды, шараны ұйымдастыруды, сцена­рий­ді жоспарлауды, бағдарла­ма­ны жүр­гізу­ді үйретті. Аудандық мәде­ниет Үйі жанын­дағы «Көңілашар», мә­де­ни-үгіт бригадасы­ның халық­тық ат­ақ алуында да оның үлесі бар. Осын­дай терең білімді, өмірден тоқ­ы­ғаны мол тұлғамен әріптес болғанымыз бізді шығар­машылық­пен жұмыс жасауға жетелеп отырды» дейді. Ау­данға белгілі ән­ші, мәде­ниет саласының әдіскері Гүлбану Маты­ғұлова: «Мен оның өмір­дегі де өнер­дегі қарындасымын деп сезі­немін. Осы кісі­нің жас кезімізде берген тәлім-тәрбиесінің ар­қасында 30 жылдан астам осы салада жұм­ыс істеп келемін. Обл­ыстағы халық шығар­машылығы ор­талығында да бірге қызмет­тес болдым. Әлі күнге дейін ақыл­дасып, ойласып тұрамын. Көп көмек берді. Қазір де сол кісіге ұқсап бағып, аудандық шара­ларда сценарий жаз­ып, қойылымдар дайын­дап абырой биігін­де келемін» деді.
Арал өнерінің қазанында қайнап, Сыр мәдениетінің бір тұлғасына айналып, есімі елімізге танымал болған, ҚР мәдениет қай­раткері, Қазақстан Жазушылар одағының мүшесі Оңталап Нұрмахановтың өңіріміздің рухани, мәдени өмірінде салған дара даң­ғылын әлі титтей шаң баспай, әрқашан жар­қырап көрінеді. Әңгіме­мізге арқау болған, «Тамаша еді-ау «Тама­ша!» деп там­сандырған бір өнер ұжымы­ның даңқы жұртшылық есінде әлі жүр. Ал, Оңталап театр, өнер, поэзия әлемінде өз жұлдыздар­ын теріп келеді.
Ерғали АБДУЛЛА
24 ақпан 2025 ж. 27 0